Schermafbeelding 2013-09-17 om 14.59.30

London Fashion Week, Analysed

erdemJaar in, jaar uit, ploeteren ontwerpers, coupeuses en een legioen van stagiaires aan een groot aantal collecties. Lang niet iedereen kan zijn of haar werk uiteindelijk showen tijdens een modeshow. Slechts een aantal ontwerpers mogen zich zo gelukkig prijzen hun werk te kunnen tentoonstellen tijdens één van de toonaangevende Fashion Weeks.

Deze week vond de London Fashion Week voor de Spring 2014 collecties plaats. Van hen die daar hun collecties tonen, verwacht ik een bijzondere, non-conformistische visie. Londen is bij uitstek de plek waar modeontwerpers met een rauw randje terecht kunnen. Parijs is voor het serieuze couture werk, Milaan voor Italiaanse flair en Londen is er voor de maatschappij-bewuste ontwerper.

KTZ
Veruit mijn favoriet was dan ook KTZ. De collectie van Marjan Pejoski (Creative Director) en Koji Maruyama (Head of Design) is duizelingwekkend. De opbouw van de collectie is perfect. De meest ingetogen silhouetten (die overigens allerminst ingetogen genoemd kunnen worden) als eerst, gevolgd door heftigere silhouetten, resulterend in duivelachtige outfits met een fetisj-randje.

Wat zo prachtig is aan deze collectie is dat het de ultieme integratie van culturen in zich draagt. Heel letterlijk genomen kun je van alles terugvinden in de collectie: van burkaesque gezichtsbedekking, tot de bomberjack. De lerenpetjes die we kennen van het stereotype “leernicht”, vloeiende jurken en het krijtstreeppak.

Je zou de collectie kunnen zien als een lange neus naar zowel conservatief-religieuzen als extreemrechts, door de twee volkomen met elkaar te laten integreren, maar dat is het niet. Het is een ode aan de verschillende werelden, een mash van het urbane.

Het aller prachtigst vind ik de verwerking van de handen van Fatima en ander Noord-Afrikaans tribale kunsten met de punkachtige armbanden.

KTZ3KTZ KTZ1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Erdem
Wanneer je als ontwerper een lentecollectie gaat maken, is het maar al te makkelijk om met een bloemenprint te werken. Zoals London Fashion Week ook dit jaar weer aantoont, zijn er voldoende ontwerpers die, waarschijnlijk uit een gebrek aan inspiratie, grijpen naar hét teken van het seizoen.

Dat geldt niet voor Erdem Moralioğlu, de in Canada geboren Turks-Britse ontwerper. Voor zijn Spring 2014-collectie speelt hij met transparante stoffen, bewerkt met romantische borduursels, afgezet tegen stoere bikerjasjes en stoere sweaters die iets vederlichts krijgen door de geappliqueerde veren. Wanneer tegen het eind van de collectie dan toch letterlijke bloemetjes tevoorschijn komen, zijn ze van toegevoegde waarde, zoals bijvoorbeeld het baseballjasje met transparante mouwen, bewerkt met gele bloemetjes.

erdem4 erdem2 erdem1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Roksanda Ilincic
De Servische ontwerpster Roksanda Ilincic weet met haar collectie de Servische in een keurslijf gegoten klederdracht feilloos te verweven met minder traditionele westerse kledij. Ze speelt in haar collectie met geometrische figuren, symmetrie en felle kleuren en weet op die manier een übervrouwelijk beeld neer te zetten. Hoewel het een zeer westerse collectie is, verlies je op geen enkel ogenblik het traditionele gevoel. Door de gelaagdheid en haar kleurgebruik en de fijne consistentie vormt de gehele collectie een écht geheel.

roksanda1 roksanda3 roksanda4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kane & Westwood
Naast deze drie minder bekende namen showden ook Christopher Kane en Vivienne Westwood (Red Label) hun collectie. Kanes collectie viel naast de fantastische opbouw ook op door zijn printkeuze. Wanneer bloemen dan toch de basis vormen van de lente, kun je ze ook op onverwachte wijze gebruiken. Hij heeft ze heel letterlijk uitelkaar gehaald en geanalyseerd. Zoals de biologieboeken ons vroeger leerden wat het verschil is tussen de stijl, stamper, het blad en de meeldraden, doet Kane dat nu weer. Middels letterlijke en minder letterlijke prints.

Kane1 Kane2 Kane3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De show van Westwood is uiteindelijk het summum. Geen enkele andere ontwerper weet zoals Vivienne Westwood klassieke silhouetten te mengen met meer edgy vormen. Het geheel is vrouwelijk en stoer, punky en traditioneel.  Wederom maakt ze gebruik van haar signature stoffen. Het bijzondere aan de collecties van Westwood is dat ze, ondanks haar zeer herkenbare handschrift, nooit vervelen. Eigenlijk weet je altijd wel wat je kunt verwachten, maar desondanks weet ze het publiek altijd te verassen.

Westwood1 Westwood2 westwood

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De shows van dinsdag zijn bij deze analyse nog niet meegenomen.

All pictures through Style.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *